Títol: Manual de Comunicació Social para programes de promoció de la salut dels adolescents.
Fitxa realitzada per: Alba Vidal Calderó, responsable de Lectures
Autor: Organització Panamericana de la Salut
Ciutat d’edició i Editorial: ---

Tipus de Document: Estudi elaborat per la Organització Panamericana de la Salut (Estudi en format digital, disponible online, link: Manual de comunicació social per programes de promoció de la salut dels adolescents )


Síntesis:
Aquest estudi explica les principals teories i models a considerar per a dur a terme un pla de comunicació dedicat a la salut (en tota la seva extensió).
L’estudi té molt en compte la diferència entre coneixement i comportament, per tal d’entendre els dos conceptes, pal·liar els abismes que els separen i fer així, que la investigació abarqui de forma general a tots els joves. Tot explicant tota una sèrie de teories aixecades al voltant de la figura del comportament.
A més a més, es tracta el pla de comunicació des d’un punt de vista fragmentat, és a dir, tota investigació és el resultat d’unes fases que hi actuen i conjuntament desenvolupen el paper de investigació (en un sentit global).
Aquestes etapes a seguir son:
- Planificació (proporciona fonament a tot el pla comunicatiu)
- Elecció d’estratègia o model teòric,
- Mitjans sobre els quals treballar etc.
Com a exemplificació, l’informe aporta resultats i dades reals d’investigacions ja realitzades en l’àrea de salut jove centrades en temes com creixement, nutrició, salut mental entre d’altres temes.
Interès per a la nostra investigació:
Aquest document aporta la informació teòrica bàsica sobre teories o models en els quals basar la nostra pròpia investigació centrat en tot moment en la salut, tot i que en el nostre cas, ho hem d’aplicar a les relacions sexuals de risc que mantenen els joves catalans.
També és important a tenir en compte, els passos que s’estableixen per a iniciar una investigació, ja que els primers passos que explica coincideix amb la etapa en la què ens trobem ara: lectures i una búsqueda exploratòria d’informació referent al nostre tema principal, el nostre target group, a més, d’altres aspectes a considerar com els mitjans que podem usar per a executar la investigació.
Principals aportacions per a la nostra investigació:
La comunicació social en temes de salut és una promoció que consisteix en dotar a la gent dels mitjans necessaris per a millorar la salut i adoptar un estil de vida sa.
Sempre que es tractin problemes relacionats amb la salut dels joves s’ha de tenir en compte la forta influència del context, tant en el seu context social com econòmic, creant així mecanismes per a satisfer les seves necessitats referent a la salut.
Un programa de comunicació en salut ha de tenir en compte:

- Augmentar el coneixement sobre temes de salut, problemes i solucions
- Influir sobre les actituds per a crear, així, ajuda per a l’acció personal o col·lectiva
- Reiterar o reforçar coneixements, actituds i/o conductes
Cal també tenir en compte que a l’hora de tractar la salut des de una perspectiva comunicativa, existeix un fort abisme entre coneixement i comportament, ja que els individus actuen en funció del coneixement interioritzat prèviament.

Teories del comportament:
El comportament té dues característiques bàsiques que el defineixen:
- Són influenciables en múltiples nivells (factors intrapersonals, o individuals, interpersonals, institucionals, organitzatius comunitaris i de política pública)
- I que són de casualitat reciproca amb el seu entorn
En comunicació de salut sempre es preferible dur a terme accions que facin entendre enlloc de què prohibeixin. A partir d’aquí sorgeixen les teories de la conducta.
Teories de la conducta:
És important conèixer les teories que expliquen les conductes de risc i que poden ajudar a dissenyar intervencions que les modifiquin a favor de conductes saludables.

La utilitat de les teories és que poden ajudar-nos a comprendre la índole dels comportaments, els processos per a canviar-los i els efectes de les influencies externes a ells. Les teories expliquen el comportament i senyalen les maneres d’aconseguir el canvi (i així l’objectiu principal de tota investigació).

El comportament es considera “mediado por el conocimiento”, el que sabem i creiem afecta notablement a la manera com actuem. El coneixement és necessari però no suficient per a produir canvis de comportament. També desenvolupen funcions importants, les percepcions, els sentiments, la motivació, les aptituds personals i els factors que conflueixen en l’entorn social.
Seguint aquests paràmetres trobem una sèrie de models teorico-pràctics segons el nivell d’actuació:

Model de nivell individual:
Etapa del canvi: aquesta fase té a veure amb la disposició dels individus al canvi o en l’intent de canviar cap a comportaments saludables i beneficiosos. Aquest model proposa que l’adopció de conductes sanes es un procés en el què l’individu progressa a través de varies etapes fins que la nova conducta adquirida ja és una rutina diària. La etapa del canvi engloba 5 etapes, les quals conformarien aquest bloc teòric, les quals són: pre-contemplació, contemplació, preparació, acció i manteniment.

Model de creencies en salud:

Aquest model es basa en entendre i preveure la conducta dels individus. La conducta de l’individu està determinada per la comprensió que aquest té sobre (entre d’altres):
- La percepció de la severitat de la malaltia o dolença
- Avisos per a prendre acció
- Percepció de la susceptibilitat a la malaltia o acció a emprendre
Si els individus ho tenen en compte, finalment, adoptaran una conducta recomanada i efectiva




Model de processament de la informació per part del consumidor:
Aquesta part teòrica aborda els processos mitjançant la informació que tenen els consumidors a l’hora de decidir. Aquest model no serveix per a comprendre com s’usa la salut però sí que resulta beneficiós a l’hora de desenvolupar programes de promoció de salut.
La informació que s’ha de posar a l’abast del públic ha de ser:
- Disponible i d’accés fàcil, ràpid i senzill
- Nova i usable
- Comprensible (fugint dels tecnicismes propis del món mèdic)

Les teories del comportament, com ja hem esmentat anteriorment, tenen un radi d’acció variable, i per tant, també actuen a un nivell intrapersonal. D’aquí en deriven les teories del comportament intrapersonal de la salut.
Segons aquestes teories, les persones es veuen influenciades pels seus entorns socials i al mateix temps, exerceixen sobre ells.

Teoria del aprenentatge social:
Aquesta teoria creu que l’individu ha de tenir:
- Capacitat de conducta
- Expectativa, és a dir, emfatitzar les coses bones de les condcutes sanes per a què els termes negatius es vegin reduïts i minimitzats.
- Amplia capacitat d’observació
- Auto-eficàcia, assegurar les bones accions en salut fa créixer la confiança en els individuals als quals es dirigeix el pla de comunicació.
- Determinisme recíproc:el comportament és igual a la persona mes el seu entorn.
Aquesta teoria creu que les bones investigacions comunicatives sobre salut han d’incloure estratègies que promoguin els estils de vida saludables però no tan sols a l’individu sinó al seu entorn més immediat.



Teoria de l’Acció Reforçada:
La majoria de conductes venen determinades per creences oculten que estan sostingudes pel patró cultural i social de la societat. Es distingeix entre:
- Actitud en vers cap a la malaltia o bé, cap a conductes recomanades.
La persona ha de formar-se una actitud positiva i la percepció que la gent té sobre el que hauria de fer.
Per aquesta teoria, es necessari parlar amb joves per a comprendre els seus sentiments i s’ha d’elaborar una estratègia de comunicació atractiva que comprometi al públic objectiu per a què aquest respongui davant el pla de comunicació.

Models a Nivell Comunitari:

Aquest model es basa en esbrinar com funcionen les organitzacions i la seva interacció amb la gent.
L’organització comunicativa es basa en la participació de societats, on els adolescents no reben l’atenció de salut necessària, ja que són un segment de població que en gran mesura escapa als problemes de salut. Es dóna una ajuda als grups comunitaris per a identificar problemes o metes, recursos i elaborar i implantar estratègies.

Teoria de la Difusió d’Innovacions:
En aquest bloc teòric es difon una informació (comportament o actitud) dins una societat o bé, de societat en societat (com si d’una xarxa es tractés i passa de grup en grup). Es tenen molt en compte dins d’aquesta teoria els avenços tecnològics, ja que aquestos suposes: avantatges, facilitat, actitud positiva vers problemes etc.

També es contempla el Mercadeo social com un bloc teòric amb el qual centrar un pla comunicatiu en salut. El mercadeo social es basa en les practiques empresarials de “mercadeig”, que consisteixen en identificar com actuen els avisos publicitaris per a produir els canvis de comportament desitjat que, al cap i ala fi, resultaran en la compra de certs productes. Aquesta teoria es centra en les 4 P’s: preu, producte, promoció i posició.

Cal tenir en compte que, les investigacions de comunicació centrades en salut usen estratègies de transmissió basades en els mitjans de comunicació massiva i individual o interpersonal.

0 Comments:

Post a Comment



Prost · Textos i lectures - Designer: Douglas Bowman | Dimodifikasi oleh Abdul Munir Original Posting Rounders 3 Column